سیاست

جنگنده‌ای شبیه F-۲۲ در آسمان / پوست‌اندازی بزرگ‌ترین جنگنده جهان!

شرکت چنگدو چین دومین نمونه اولیه از جنگنده پنهان‌کار بسیار سنگین J-۳۶ را با تغییرات بزرگ در نازل‌های اگزوز زاویه‌دار (مشابه F-۲۲) و ارابه فرود به پرواز درآورد. این اصلاحات در طراحی، نشان می‌دهد که چین با یک برنامه توسعه سریع، به دنبال برتری هوایی است، اما این پروژه هنوز از مرحله آزمون و خطا فاصله نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تنها یک سال پس از پرواز جنجالی اولین نمونه از جنگنده نسل ششم J-۳۶ چین، که به دلیل ابعاد عظیمش به عنوان «بزرگترین جنگنده جهان» شناخته می‌شود، تصاویر جدید نشان می‌دهد که دومین نمونه این هواپیما دستخوش تغییرات بنیادین در طراحی خود شده است.

این تغییرات، به ویژه در سیستم اگزوز و ورودی‌های هوا، نشان‌دهنده یک برنامه توسعه تکراری و شتاب‌زده در چین است. تحلیلگران می‌گویند این اصلاحات، سرنخ‌های مهمی در مورد مأموریت نهایی این هواپیمای سه‌موتوره پنهان‌کار، که می‌تواند معادله قدرت نظامی در منطقه اقیانوس آرام را تغییر دهد، به دست می‌دهد.

جنگنده‌ای شبیه F-۲۲ در آسمان چین / پوست‌اندازی بزرگ‌ترین جنگنده جهان!
نمونه اولیه هواپیمای J-۳۶، بخش‌هایی را نشان می‌دهد که در دومین نمونه این هواپیما به‌طور قابل مشاهده تغییر کرده‌اند.

تغییرات دراماتیک در قلب جنگنده

مهم‌ترین تغییر در دومین نمونه J-۳۶، در قسمت انتهایی آن دیده می‌شود. نازل‌های اگزوز فرورفته که برای حداکثر پنهان‌کاری طراحی شده بودند، اکنون جای خود را به سه نازل زاویه‌دار داده‌اند که بسیار شبیه به سیستم کنترل بردار رانش دوبُعدی (Thrust Vectoring) در جنگنده مشهور F-۲۲ رپتور آمریکا هستند.

جنگنده‌ای شبیه F-۲۲ در آسمان چین / پوست‌اندازی بزرگ‌ترین جنگنده جهان!
تصویر دومین نمونه

معامله سرعت و مانور: به نظر می‌رسد طراحان چنگدو بخشی از پنهان‌کاری را (به دلیل ظاهر شدن اگزوز از پشت) با هدف دستیابی به مانورپذیری و پایداری بالاتر مبادله کرده‌اند. این ویژگی برای یک هواپیمای بدون دُم (Tailless) که ذاتاً بسیار ناپایدار است، حیاتی است و به آن اجازه می‌دهد در ارتفاعات بسیار بالا، عملکرد بهتری داشته باشد.

ورودی‌های هوا و ارابه فرود: ورودی‌های هوای پایینی نیز اصلاح شده و به طرح پنهان‌کارتر DSI تغییر یافته‌اند. همچنین ارابه فرود که در مدل اول دو چرخ پشت سر هم داشت، اکنون به آرایش دو چرخ کنار هم تبدیل شده، که نشان‌دهنده تغییرات مهم در ساختار داخلی هواپیماست.

جنگنده‌ای شبیه F-۲۲ در آسمان چین / پوست‌اندازی بزرگ‌ترین جنگنده جهان!
هواپیمای J-XDS به نازل‌های رانش برداری دوبعدی مشابه مدل F-۲۲ مجهز است. چین سال‌هاست که به‌صورت علنی روی این سامانه کار می‌کند.

نشانه توسعه شتاب‌زده

رونمایی از یک نمونه اولیه اصلاح‌شده با این سطح از تغییرات بزرگ تنها پس از یک سال، فرضیه تحلیلگرانی را که معتقد بودند اولین J-۳۶ یک طراحی نزدیک به تولید است، رد می‌کند. این نشان می‌دهد که برنامه J-۳۶ همچنان در مرحله آزمون و خطا و توسعه سریع است، اما سرعت و تنوع پلتفرم‌هایی که چین در حال توسعه آن‌هاست، کاملاً خیره‌کننده است.

مأموریت: بمب‌افکن یا جنگنده؟

سنگینی و ابعاد این هواپیما باعث شده تا برخی آن را نه یک جنگنده تاکتیکی، بلکه یک بمب‌افکن منطقه‌ای یا پلتفرمی برای حمل موشک‌های بزرگ در مسافت‌های طولانی بدانند. اما تجهیز آن به سیستم بردار رانش پیشرفته، این گمانه را تقویت می‌کند که چین به دنبال عملکرد جنگنده‌مانند بالاتری برای این پرنده سه‌موتوره است.

منبع: twz

۲۲۷۲۲۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا