تاریخ ایران

از خرداد ۴۲ تا پایان حصر؛ زندگی سیاسی مهدی کروبی

کروبی از ابتدای دهه چهل به عنوان یک طلبه جوان وارد حلقه شاگردان حاج آقا روح‌الله در قم می‌شود و از سال ۴۲ و بعد از ماجرای حمله به فیضیه و علنی شدن مخالفت آیت‌الله خمینی با شاه در زمره شاگردان انقلابی ایشان قرار می‌گیرد و وارد مبارزه علیه رژیم پهلوی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدجواد حق‌شناس در روزنامه اعتماد نوشت: زندگی سیاسی مهدی کروبی را می‌توان در شش دوره اصلی بررسی کرد؛ هر دوره بازتاب‌دهنده تحول شخصیتی، سیاسی و اجتماعی اوست و نشان می‌دهد که چگونه یک روحانی و سیاست‌ورز می‌تواند با پایبندی به اصول، اصلاحات و عدالت، نقشی محوری در تاریخ سیاسی ایران ایفا کند.

دوره اول: ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ – روحانی مبارز علیه استبداد

کروبی از ابتدای دهه چهل به عنوان یک طلبه جوان وارد حلقه شاگردان حاج آقا روح‌الله در قم می‌شود و از سال ۴۲ و بعد از ماجرای حمله به فیضیه و علنی شدن مخالفت آیت‌الله خمینی با شاه در زمره شاگردان انقلابی ایشان قرار می‌گیرد و وارد مبارزه علیه رژیم پهلوی می‌شود. تحصیل در حوزه علمیه قم و ارتباط نزدیک با شاگردان امام خمینی، زمینه‌ای فراهم آورد تا او در نهضت انقلابی نقش فعال داشته باشد. بارها دستگیر و زندانی شد و این تجربه، پایه شخصیت سیاسی و تعهدش به اصول را شکل داد. پایان این دوره با آزادی وی از زندان و اوج‌گیری و پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ همراه شد و کروبی از یک روحانی مبارز، به سیاست‌ورزی فعال و مجرب در نظام نوپا تبدیل شد.

دوره دوم: ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷ – مدیر انقلابی و حمایتگر از خانواده شهدا

پس از انقلاب، کروبی در نهادهای نوپای نظام حضور یافت، از جمله مسوولیت در بنیاد شهید و عضویت در دوره‌های اول، دوم و سوم مجلس شورای اسلامی که در سومین دوره به نایب‌رییسی مجلس رسیده و از رهبران موسوم به چپ در عرصه سیاسی شد. رسیدگی به خانواده‌های شهدا و ایثارگران و نمایندگی آیت‌الله خمینی در حج سرمایه اجتماعی بزرگی برای او فراهم کرد و در این دوران، به ویژه پس از رحلت بنیانگذار انقلاب و کوچ هاشمی به پاستور در جایگاه رییس انقلابی مجلس چپگرای سوم بیش از هر چیز، مدیری اجرایی و نزدیک به امام و بیت وی نشان داد. این دوره با تأسیس مجمع روحانیون مبارز در سال ۱۳۶۷ خاتمه یافت و او را به یک چهره سیاسی مستقل تبدیل کرد.

دوره سوم: ۱۳۶۷ تا ۱۳۸۳ – تشکیلات‌ساز و اصلاح‌طلب میانه‌رو

کروبی در این دوره، به عنوان دبیرکل مجمع روحانیون مبارز، نقش کلیدی در شکل‌گیری جریان اصلاحات داشت. حمایت او و مجمع از انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ و فرستادن خاتمی به پاستور را باید اوج این دوره دانست، که حضور او را در مرکز سیاست تثبیت کرد. ریاست مجلس ششم، دفاع از آزادی مطبوعات و تلاش برای ایجاد توازن میان جریان اصلاحات و ساختار قدرت و حمایت از زندانیان سیاسی و گروه‌های مهجور اقلیت در کشور از شاخص‌ترین فعالیت‌های او در این دوره بود.

دوره چهارم: ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ – رهبر مستقل اصلاحات و مدافع عدالت

کروبی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ شرکت کرد و با تأکید بر عدالت اجتماعی، حمایت از حقوق اقلیت‌ها و مبارزه با فساد، خود را به عنوان رهبر مستقل اصلاحات معرفی کرد. در همین دوران، او مجمع روحانیون مبارز را ترک و با کمک جمعی از یاران نزدیکش حزب اعتماد ملی را تأسیس کرد؛ حزبی حرفه‌ای و اصلاح‌طلب با سازمان‌دهی مدرن و فراگیر. همچنین انتشار روزنامه حرفه‌ای این حزب، در بیش از هزار شماره و دفاع از گروه‌های اقلیت و زندانیان سیاسی، از شاخص‌ترین فعالیت‌های او بود. اعتراضات پس از انتخابات ۱۳۸۸ و مواضع شجاعانه او در دفاع از حقوق مردم، جایگاه او را به نماد اخلاق و اصلاحات تبدیل کرد.

دوره پنجم: ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۴ – نماد وجدان سیاسی و مدافع حقوق مردم

در طول سال‌های حصر، کروبی دسترسی به فعالیت مستقیم سیاسی نداشت، اما همچنان صدای دفاع از حقوق مردم و اصلاحات اخلاقی بود. حمایت از مظلومان و گروه‌های محروم، استمرار حضور در حافظه جامعه سیاسی و تثبیت جایگاه اخلاقی و اجتماعی و ایستادگی بر آرمان‌های بنیانگذار و رهبر انقلاب از ویژگی‌های بارز این دوره است. او با ایستادگی بر اصول، الگویی از وجدان سیاسی برای نسل‌های آینده شد.

دوره ششم: ۱۴۰۴ تا امروز- «برای ایران» و ادامه نقش‌آفرینی

در دوره کنونی، کروبی با محوریت «برای ایران» نقش‌آفرینی می‌کند. اگرچه قدرت اجرایی ندارد، اما همچنان به عنوان مشاور اخلاقی و سیاسی فعال است. حمایت از اصول اخلاقی، عدالت اجتماعی، نسل‌های جوان و اصلاحات میانه‌رو و تلاش برای کسب رضایت حداکثری جامعه، از شاخص‌ترین رویکردهای اوست. این دوره نشان می‌دهد که نقش‌آفرینی سیاسی می‌تواند فراتر از صحنه رسمی و قدرت اجرایی ادامه یابد.

جمع‌بندی و پیام تحلیلی

مهدی کروبی به عنوان یک ذخیره سیاسی و اجتماعی، نمونه‌ای از شخصیتی است که با ایستادن در جای درست تاریخ می‌تواند تکیه‌گاهی برای فعالان سیاسی و مردمی باشد که خواهان اصلاحات تدریجی، کسب رضایت حداکثری، حفظ آزادی و استقلال و بازگشت به جمهوری هستند.

مسیر او از مبارزه انقلابی تا اصلاحات میانه‌رو و ایستادگی اخلاقی، الهام‌بخش نسل‌های آینده است و نشان می‌دهد که شخصیت‌های پایبند به اصول، حتی بدون قدرت اجرایی، می‌توانند نقش محوری در آینده ایران و برای ماندگاری این سرزمین کهن ایفا کنند.

۲۵۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا