سینما

چرا تنها فیلم ایرانی با موضوع اسرائیل اکران نمی‌شود؟

جنگ 12 روزه‌ی ایران و رژیم صهیونیستی و هفته‌های پس از آن از منظر اجتماعی بهترین فرصت برای نمایش آثار مرتبط با این فضا و قرار دادن آنها در دسترس مخاطب عام بود. این درحالیست که همچنان هیچ نشانه و خبری از نمایش تنها فیلم ده سال اخیر سینمای ایران با موضوع تقابل ایران و اسرائیل، یعنی فیلم «1968» به کارگردانی امیرمهدی پوروزیری و تهیه‌کنندگی ایرج محمدی نیست.

مهرداد بخشی: «1968» که در موسسه‌ی امام روح‌الله منتسب به علی فروغی؛ مدیر شبکه سه ساخته شده است، روایتگر داستانی در حاشیه‌ی دیدار فوتبال ایران و اسرائیل در سال 1343 است و به دلیل دست گذاشتن روی سوژه‌ی درگیری ایران و رژیم صهیونیستی، حتی در سال‌های پیش از انقلاب، بهترین فرصت را برای نمایش عمومی در هفته‌های پس از جنگ، در اختیار داشت، اما همچنان هیچ خبری برای تلاش سازندگان این فیلم برای نمایش آن وجود ندارد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در سال ۱۹۶۸ میلادی (۱۳۴۷ شمسی) ایران میزبان مسابقات جام ملت‌های آسیا می‌شود. این فیلم روایتی است از آخرین مسابقه جام ملت‌های آن زمان در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۴۷ که در آن، تیم ملی فوتبال ایران با شکست ۲ بر ۱ تیم ملی اسرائیل، قهرمان این مسابقات شد.

در روزهای جنگ، سازمان اوج، فیلم «خدای جنگ» را به دلیل ارتباط داستانی با آن روزها، بدون اکران در اختیار تلویزیون قرار داد تا در بهترین زمان از نظر اجتماعی در اختیار مخاطب خود قرار بگیرد، حال سوال این است که چرا «1968» که سازندگان آن خود مدیریت پرمخاطب‌ترین شبکه تلویزیون را برعهده دارند هیچ تلاشی برای نمایش این فیلم انجام نمی‌دهند.

چرا تنها فیلم ایرانی با موضوع اسرائیل اکران نمی‌شود؟

البته «1968» در جشنواره‌ی فجر سال گذشته با بازخوردهای متناقضی روبه‌رو شد و اکثریت مخاطبان آن را فیلمی در تائید قدرت اسرائیل و اثری به نفع آن رژیم قلمداد کردند و همین بازخوردها شاید سازندگان آن را از اکران عمومی این فیلم ترسانده باشد. در اینصورت با این سوال مهم تر مواجه خواهیم شد که چرا فیلمی ظاهرا ضداسرائیلی در ساختار حاکمیتی و با بودجه عمومی ساخته شده است که حتی در این روزها هم قابلیت اکران ندارد؟ اگر «1968» در چنین روزهایی در دسترس عموم قرار نگیرد، قرار است چه زمانِ بهتری پخش شود؟ این اثر به دلیل دست گذاشتن روی سوژه‌ی درگیری ایران و رژیم صهیونیستی، حتی در سال‌های پیش از انقلاب، بهترین فرصت را برای نمایش عمومی در هفته‌های پس از جنگ، در اختیار داشت، اما همچنان هیچ خبری برای تلاش سازندگان این فیلم برای نمایش آن وجود ندارد.

در روزهای جنگ، سازمان اوج، فیلم «خدای جنگ» را به دلیل ارتباط داستانی با آن روزها، بدون اکران در اختیار تلویزیون قرار داد تا در بهترین زمان از نظر اجتماعی در اختیار مخاطب خود قرار بگیرد، حال سوال این است که چرا «1968» که سازندگان آن خود مدیریت پرمخاطب‌ترین شبکه تلویزیون را برعهده دارند هیچ تلاشی برای نمایش این فیلم انجام نمی‌دهند.

البته «1968» در جشنواره‌ی فجر سال گذشته با بازخوردهای متناقضی روبه‌رو شد و اکثریت مخاطبان آن را فیلمی در تائید قدرت اسرائیل و اثری به نفع آن رژیم قلمداد کردند و همین بازخوردها شاید سازندگان آن را از اکران عمومی این فیلم ترسانده باشد. در اینصورت با این سوال مهمتر مواجه خواهیم شد که چرا فیلمی ظاهرا ضداسرائیلی در ساختار حاکمیتی و با بودجه عمومی ساخته شده است که حتی در این روزها هم قابلیت اکران ندارد؟ اگر «1968» در چنین روزهایی در دسترس عموم قرار نگیرد، قرار است چه زمانِ بهتری پخش شود؟

از بازیگران این فیلم می‌توان به امیر نوروزی، لیندا کیانی، پادینا کیانی و هادی شیخ‌الاسلامی اشاره کرد.

5959

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا