سینما

ببینید | محمود کریمی نترسید بگویند «سفارشی‌ساز» است؟/ کارگردان «بچه مردم» چرا برای فیلم اولش به سراغ چنین موضوعی رفت؟

محمود کریمی می‌گوید «بچه مردم»، هم فرصتی برای ساخت نخستین فیلم بلندش بود و هم با سوژه آن «همدل» بود. او اضافه می‌کند شناختی از بچه‌های شهید پرورشگاه نداشته و وقتی یوسف اصلانی موضوع را برایش گفته، احساساتش برانگیخته شده است. حضور علی احمدی هم به عنوان تهیه‌کننده، پشت‌گرمی‌اش بوده و در نهایت تصمیم گرفته است این فیلم را بسازد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اکران فیلم «بچه مردم» نوشته فائزه یارمحمدی با همراهی کارگردان اثر، محمود کریمی، از ۳۰ مهرماه شروع شده و تا صبح یکشنبه، ۱۸ آبان‌ماه، حدودا شش میلیارد و سیصد میلیون فروخته و این مبلغ را از حضور ۷۵,۳۸۰ به دست آورده است. «بچه مردم» قصه مواجه نوجوانانی معمولی با جنگ را نشان می‌دهد؛ اما نوجوانانی که نه در خانه که در پرورشگاه بزرگ شده‌اند.

با این حساب ممکن است از سوی برخی اثری سفارشی با موضوع جنگ به شمار بیاید. محمود کریمی در پاسخ به این که چرا برای ساخت فیلم‌ اولش به سراغ داستانی با محوریت این موضوع رفت؟ و مثلا نگران نبودید که به سفارشی‌ساز بودن متهم شود؟ چنین گفت: «صادقانه چرا. بدون شک، ارزش و احترام این آدم‌ها بر کسی پوشیده نیست و در تاریخ به ثبت رسیده است. اما، تعریف قصه‌ای در موردشان، برایم دور از ذهن بود. ضمن این که داستان‌های مشابه و کلیشه ایجادشده توسط آن‌ها، رفتن به سمت این نوع از سینما را سخت و ترسناک کرده است. همان‌طور که سرعت برچسب خوردن‌ را بالا برده است. برچسب‌هایی مثل ارزشی، حکومتی، ارگانی، سفارشی و…. از تماشاگر بی‌حوصله این روزها هم نمی‌توان انتظار داشت جز به این برچسب‌ها به چیز دیگری هم توجه کند. بنابراین با این که برای ساخت فیلم بلند اولم مشتاق بودم اما نمی‌توانستم تصمیم بگیرم که این کار را بکنم یا نه؟ بپذیرم که با فیلم اول در گروهی با برچسب‌ مشخص قرار بگیرم یا نه؟ هرچند مطمئن بودم نمی‌خواهم شبیه عموم کارگردانان فیلم‌های اصطلاحا «دفاع مقدسی» کار کنم. این‌طور که انگار تکلیفم فقط ساخت فیلم بوده است. بدون توجه به این که توسط تماشاگری دیده خواهد شد یا نه؟»

او در پایان گفت: «با این حساب «بچه مردم» هم فرصتی برای ساخت نخستین فیلم بلندم بود و هم با سوژه آن «همدل» بودم. من شناختی از بچه‌های شهید پرورشگاه نداشتم و وقتی یوسف اصلانی موضوع را برایم گفت، احساساتم برانگیخته شد. حضور علی احمدی هم به عنوان تهیه‌کننده، پشت‌گرمی‌ام بود. پس در نهایت تصمیم گرفتم بسازمش. فیلمنامه هم که همه به درستی می‌گویند همه‌چیز است، با همان نسخه‌ اولش آدم‌ها را به خود جذب کرد. فرم روایی هم از دل فیلمنامه بیرون آمد و این حاصل تمام تلاش‌مان بود. من ادعا نمی‌کنم که مثلا «نسبت به این موضوع احساس دِین کردم» اما می‌توانم بگویم نتوانستم به سادگی از کنار آن بگذرم.»

گفت‌وگوی کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین با محمود کریمی و چهار بازیگر نوجوان این اثر را؛ مهبد جهان‌نوش، ایلیا یعقوبی، احسان احمدی و فرزین فلسفین اینجا بخوانید.

۲۴۲۲۴۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا