تئاتر

ادای احترام به آن‌ها که نیستند/ یادآوری این که هیچ چیز فی‌البدهه و خلق‌الساعه نیست/ «شهر» اگر پایدار بماند هدف پیدا می‌کند

مریم کاظمی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر، سرپرست «گروه تئاتر مستقل» و ازجمله مهمانان حاضر در هفتمین جشنواره تئاتر «شهر» پس از وقفه‌ای ۸ ساله، از نمایش «موزیکالیته» گفت و آن را ادای دینی به کارهای گذشته و همراهان قدیمی گروهش دانست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مریم کاظمی، کارگردان و بازیگر تئاتر ازجمله دعوت‌شدگان به بخش مهمان هفتمین دوره جشنواره تئاتر «شهر»، با نمایش «موزیکالیته» بود. «موزیکالیته» به نویسندگی و کارگردانی مریم کاظمی به مناسبت ۲۵ سالگی «گروه تئاتر مستقل» طراحی و نوشته شد و با نقش‌آفرینی نزدیک به ۱۰۰ بازیگر از نسل‌های مختلف این گروه؛ حرفه‌ای تا نوآموز، روی صحنه رفت.

مریم کاظمی در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره «موزیکالیته» گفت: «نمایش «موزیکالیته» در واقع یک نمایش شومحور یا واریته‌گونه است. ما به مناسبت ۲۵ سالگی گروه تئاتر مستقل، بخش‌های موزیکال نمایش‌های اجرا شده برای کودکان و نوجوانان در طی این سال‌ها را به صورت منتخب و گلچین کنار هم قرار داده‌ایم. برخی از این بخش‌ها داستانی دارند و برخی دیگر مستقل هستند و قابلیت اجرا به صورت کلیپ یا فرم و حرکت را دارند. بنابراین نمی‌توان گفت موضوع نمایش از نقطه‌ای شروع شده و در نقطه‌ای به پایان می‌رسد.»

او افزود: «کسانی که پیش‌تر نمایش‌ها را دیده‌اند، با دیدن این اجرا خاطرات‌شان زنده می‌شود و کسانی که برای اولین بار تماشاگر کارهای گروه ما هستند، تجربه‌ای شبیه شرکت در یک کنسرت کودکانه، شاد و خانوادگی را خواهند داشت. برخی قسمت‌ها داستان کوتاهی دارند که مخصوص اجرای «موزیکالیته» نوشته‌ام، اما کلیت نمایش شامل ترک‌هایی است که هم مستقل هستند و هم در کنار هم یک کل موسیقایی و نمایشی می‌سازند. این نمایش ترکیبی از موسیقی و تئاتر است، موسیقی است زیرا کاملا موزیکال است و تئاتر است زیرا از دل تئاترهای قبلا اجراشده بیرون آمده است.»

این چهره شناخته شده نمایش کودک و نوجوان، ادامه داد: «این نمایش بیشتر یادآوری و ادای دینی است به کارهایی که در گذشته اجرا شده‌اند.»

کاظمی همچنین با اشاره به اهمیت احترام به پیشکسوتان و سابقه گروه گفت: «نمایش «موزیکالیته» در عین حال ادای دینی به اعضای گروه‌مان است که درگذشته‌اند وبه طور نمادین احترام به پیشکسوتان و احترام به کسانی که پیش از ما بوده و زمینه را برای ما فراهم کرده‌اند. احترامی که جزو ضروریات هر حرفه‌ای است. جوانان و نوجوانان و کودکان باید بدانند که بدون شناخت گذشته و مسیر کسانی که پیش از ما قدم برداشته‌اند، نمی‌توانند گام‌های موثری برای آینده بردارند.»

او تصریح کرد: «این احترام هم به خود گروه برمی‌گردد و هم به تئاتر به‌طور کلی. تکنیک‌های جدید روی تکنیک‌های قدیمی سوار می‌شوند و هیچ چیز در تئاتر فی‌البدهه و خلق‌الساعه نیست. شناخت و احترام به مسیر قدیمی‌ترها، زمینه‌ای است برای کار حرفه‌ای و پایدار در آینده. تئاتر رشته‌ای است که باید احترام به تجربه و تکنیک‌های قدیمی و جدید را در کنار هم داشته باشد و این امر در «موزیکالیته» رعایت شده است.»

ادای احترام به آن‌ها که نیستند/ یادآوری این که هیچ چیز فی‌البدهه و خلق‌الساعه نیست/ «شهر» اگر پایدار بماند هدف پیدا می‌کند

زمینه‌ای برای ورود به دنیای تئاتر؛ از اجرا در فرهنگسراها تا استعدادیابی

او که ازجمله کارگردانانِ مهمان حاضر در هفتمین دوره جشنواره تئاتر «شهر» پس از وقفه‌ای ۸ ساله بود، افزود: «بازگشت جشنواره «شهر» بعد از ۸ سال اتفاق بسیار خوبی است. این جشنواره نه فقط به دلیل فعال شدن، بلکه به دلیل جایگاهش اهمیت دارد. جشنواره «شهر» پیش‌تر زمینه‌ای برای ورود به دنیای تئاتر، اجرای آثار در فرهنگسراهای مختلف و استعدادیابی هنرمندان جوان بود. استمرار برگزاری این جشنواره از خود برگزاری آن مهم‌تر است، چرا که اگر استمرار داشته باشد، می‌تواند ارزش تاریخی و هنری گذشته خود را زنده کند.»

سرپرست «گروه تئاتر مستقل» در پایان گفت: «در دوره‌های پیشین، موضوعات نمایش‌ها باید با مسائل شهری و زندگی شهروندان مرتبط می‌شد، اما به مرور کمتر به این وجه پرداخته شد. امیدوارم جشنواره در آینده بتواند به اصالت خود بازگردد و مردم شهر به شکل واقعی درگیر آن شوند، نه این که صرفاً به عنوان یک رخداد ویترینی برگزار شود. در حال حاضر جشنواره بیشتر جنبه نمایشی و ویترینی دارد و به دنبال ثبت مجدد گذشته‌ای پرطمطراق و باشکوه است. برای همین روی برگزاری تمرکز کرده است نه روی هدف ولی در صورت ادامه داشتن شاید بتواند هدفمند و پویا شود.»

۵۹۲۴۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا