آزمایش خودروهای چینی در دمای ۲۵- درجه!

سرما برای خودروهای برقی فقط یک عدد روی دماسنج نیست؛ معیاری است که میتواند تمام ادعاهای فنی را به چالش بکشد. حالا بزرگترین رسانه خودرویی چین با برگزاری یک تست کمسابقه زمستانی، تصویری واقعی از عملکرد خودروها در شرایط سخت ارائه داده است.
امیرمسعود عابدین: اتوهوم (Autohome)، معتبرترین مرجع خودرویی چین، نتایج تست زمستانی ۲۰۲۵ خود را منتشر کرد؛ آزمایشی که در شهر یاکشی واقع در مغولستان داخلی و در دمایی بین منفی ۱۰ تا منفی ۲۵ درجه سانتیگراد انجام شد. در این برنامه، ۶۷ خودرو در هفت سناریوی مهم از جمله برد حرکتی، مصرف انرژی، سرعت شارژ، عملکرد تهویه، ترمز اضطراری خودکار، شتابگیری و تواناییهای آفرود مورد بررسی قرار گرفتند.
رکوردی که به گینس رسید

این پروژه، گستردهترین تست زمستانی Autohome تا امروز بود و حتی نامش را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرد. مقامات گینس عنوان بزرگترین تست میدانی خودرو در شرایط زمستانی را برای آزمایش همزمان ۶۷ خودرو تایید کردند. البته گینس درباره برتری یا ضعف هیچ مدل خاصی اظهار نظر نکرده و صرفا مقیاس بزرگ و قابلیت راستیآزمایی نتایج را به رسمیت شناخته است.
برد حرکتی در سرما

در بخش پیمایش، خودروهایی با بازه قیمتی بسیار متنوع (از هاچبکهای اقتصادی ۶۰ هزار یوانی تا مدلهای لوکس بالای ۲ میلیون یوان) به خط شدند.
در این آزمون، اکسپنگ P۷ دو دیفرانسیل با ثبت ۵۳٫۹ درصد از برد اسمی خود، بهترین عملکرد را به نام زد. پس از آن، یانگوانگ U۷ از زیرمجموعه لوکس بیوایدی با ۵۱٫۸ درصد و زیکر ۰۰۱ با ۴۹٫۶ درصد در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
در سوی دیگر جدول، تسلا مدل Y جایگاه سی و یکم را به دست آورد و تنها ۳۵٫۲ درصد از برد اعلامی خود را طی کرد. ضعیفترین نتیجه هم به لی اتو i۸ با ۳۴٫۸ درصد رسید؛ نکته جالب اینجاست که مؤسس Autohome همان مدیرعامل و بنیانگذار شرکت Li Auto محسوب میشود.
مصرف انرژی

در بخش مصرف انرژی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، طبق انتظار خودروهای کوچک و سبک دست بالا را داشتند. بیوایدی Seagull با مصرف ۲۳٫۵ کیلوواتساعت، کممصرفترین خودروی این آزمون لقب گرفت. پس از آن، جیلی Xingyuan و بیوایدی Seal ۰۶ در رتبههای بعدی ایستادند.
در مقایسه مستقیم دو رقیب جدید بازار، شیائومی YU۷ با مصرف ۳۳٫۷ کیلوواتساعت در جایگاه بیستم قرار گرفت و تسلا مدل Y با ۳۴٫۹ کیلوواتساعت، یک پله پایینتر ایستاد.
سرعت شارژ

شارژ سریع در هوای یخبندان یکی از حساسترین چالشهای خودروهای برقی است. در تست شارژ از ۳۰ تا ۸۰ درصد، اوتار ۰۶ با تنها ۱۵ دقیقه زمان، بهترین عملکرد را ثبت کرد.
در مقابل، شیائومی YU۷ برای همین بازه به ۳۱ دقیقه زمان نیاز داشت و در رتبه ۳۹ ایستاد. تسلا مدل Y هم با ۳۵ دقیقه، جایگاه ۴۴ را به خود اختصاص داد؛ عددی که نشان میدهد شارژ سریع در سرما هنوز نقطه ضعف بسیاری از خودروهاست.
غیبت سؤالبرانگیز شیائومی SU۷
یکی از نکات حاشیهای اما مهم این تست، عدم حضور سدان محبوب شیائومی SU۷ بود. هرچند امکان مقایسه شاسیبلند YU۷ با تسلا مدل Y فراهم شد، اما علاقهمندان برای مقایسه مستقیم SU۷ با تسلا مدل ۳ که در بسیاری از سناریوها عملکرد درخشانی داشت، فعلا باید به حدس و گمان بسنده کنند.
تست زمستانی Autohome بار دیگر نشان داد که اعداد رسمی همه واقعی نیستند. سرمای شدید میتواند چهره واقعی خودروهای برقی را آشکار کند؛ جایی که مهندسی باتری، مدیریت انرژی و نرمافزار، بیش از هر زمان دیگری زیر ذرهبین قرار میگیرند.
منبع: carnewschina
۲۲۷۳۲۲



